Taavi Oramo täytti Mario Venzagon paikan tyylikkäästi

11.11.2017

Vesa Lehtisalon haastateltavina Petri Kumela, Lotta Wennäkoski ja Taavi Oramo
Vesa Lehtisalon haastateltavina Petri Kumela, Lotta Wennäkoski ja Taavi Oramo
Petri Kumela ja Lotta Wennäkoski kertoivat teoksen, "Susurrus", synnystä.
Petri Kumela ja Lotta Wennäkoski kertoivat teoksen, "Susurrus", synnystä.

Sibelius-Akatemian orkesterinjohtoa opiskeleva Taavi Oramo joutui sijaistamaan Sinfoniettan taiteellista partneria, Mario Venzagoa tälle tulleen esteen takia. Sijaisuus onnistui erinomaisesti.

Nuori Taavi Oramo otti kuuluisan kapellimestarin sijaisuuden tyynesti, ilman hermostuneisuuden merkkejä. Orkesterin johto onnistui erinomaisesti, mikä on merkittävää, kun Oramo kertoi olleensa illan konsertissa ensimmäistä kertaa sinfoniaorkesterin puikoissa. Taavin tapa johtaa muistutti eleganttisuudessaan hyvin läheisesti hänen isänsä, Sakari Oramon tyyliä.

Illan ohjelma oli hyvin mielenkiintoinen kooste Schumannia, Schönbergiä ja Wennäkoskea.

Säveltäjä Lotta Wennäkoski oli itse paikalla kertomassa Taiteilijatapaamisessa teoksensa, kitarakonsertto "Susurruksen" synnystä. Hän ja kitaristi Petri Kumela olivat koonneet kaikkea mahdollista erikoisia ääniä tuottavaa rekvisiittaa Wennäkosken sävellyksellisiksi elementeiksi. Maitovaahdottimen hammaslääkärin poraa muistuttava äänimaailma oli pitänyt sulkea pois valikoimasta. Muoviset viivottimet olivat kelvanneet mm. kitaran kielten alle särisemään. Teoksen nimeen oli maidonvaahdotin kuitenkin ilmeisesti antanut vaikutteita. Lopullinen teos oli jännittävä kooste tavanomaista äänimaailmaa ja ulkoisia äänilähteitä.