TAPAHTUMAT
Sinfoniettan Ystävien musiikkimatkat
Ensi keväänä matkaamme Pariisiin, ilmoittautuminen on jo päättynyt.
Kesän matkat suuntautuivat Fiskariin ja Tammisaareen 5.8.22 ja Hämeenlinnaan 8.9.2022.
Kevään 2022 kohde oli Hampuri maaliskuun lopulla - tämä onnistui oikein hienosti vaikka keli olikin kolea.
Kevään 2020 matka Pariisiin peruuntui COVID-19 rajoitusten takia, onneksi saimme kaikki kustannukset takaisin.
Kevään 2019 musiikkimatka suuntautui Osloon 28.3.-31.3. Ohjelmassa oli kaupunkikiertoajelu, 2 oopperaesitystä uudessa oopperassa, konsertti upeassa konserttitalossa sekä yhteinen lounas ryhmällemme. Tutustuimme myös Vigelandin patsaspuistoon ja merellisen Oslon muihin nähtävyyksiin ja palveluihin.
Kesän 2019 musiikkimatkojen kohteet: 9.6. Naantalin musiikkijuhla - siellä saimme jo nauttia kamarimusiikin intiimistä hehkusta, mm Elina Vähälän aivan upeasta viulunsoitosta! Elokuussa 29.-30.8. vuorossa Joensuun Musiikkijuhlat, jossa Tapiola Sinfonietta Klaus Mäkelän johdolla päästi Beethovenin valloilleen, solistina Janne Mertanen.
SYKSYN KONSERTTIMATKA TAMPEREELLE LA 30.11.2019 - Tampereen tuomiokirkko
” Ylistysten Messias saapuu Tampereelle juhlavuonna – 50-vuotias Händel-kuoro juhlii huippusolistien (dame Emma Kirkby, Sonia Prina, Juha Uusitalo, Juho Punkeri) ja Helsingin Barokkiorkesterin seurassa”
Säveltäjä G.F. Händel teki Messias-oratoriosta useita versioita. Hän sovitti sen aarioita milloin millekin äänelle riippuen siitä, millaisia laulajia hänellä oli käytössään. Händel-kuoron taiteellinen johtaja Debra Gomez-Tapio on konserttisovituksessaan samoilla jäljillä: konsertissa yhdistyvät kuoro-osissa yleisemmin käytetty, myöhempi versio, ja soolo-osuuksissa useimmiten Dublinin versio. Tällaista versiota Messias-oratoriosta ei ole Suomessa aikaisemmin kuultu.
Konsertti tarjoaakin yleisölle mahdollisuuden kuulla tunnettu teos sen säveltämisaikakaudelle ominaisin värein. Suuren luokan musiikkielämyksen yleisölle konsertista tekee erityisesti konsertin esityskokoonpano: periodisoittimin soittava Helsingin Barokkiorkesteri sekä barokin esittämiskäytäntöihin perehtyneet nimekkäät laulusolistit. Barokkivire ja aidot periodisoittimet antavat Händelin teokselle alkuperäisen sävyn, jota moderneilla soittimilla ei saisi aikaan.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
|