TAPAHTUMAT

Sinfoniettan Ystävien musiikkimatkat

Tänä keväänä matkaamme Pariisiin huhtikuussa, ilmoittautuminen on jo päättynyt.

Kesällä kohteina Naantalin musiikkijuhlat 17.6.23 ja Mikkelin musiiikkijuhlat 29.7.23.

Kesän 2022 matkat suuntautuivat Fiskariin ja Tammisaareen 5.8.22 ja Hämeenlinnaan 8.9.2022.

Kevään 2022 kohde oli Hampuri maaliskuun lopulla - tämä onnistui oikein hienosti vaikka keli olikin kolea.

Kevään 2020 matka Pariisiin peruuntui COVID-19 rajoitusten takia, onneksi saimme kaikki kustannukset takaisin.

Kevään 2019 musiikkimatka suuntautui Osloon 28.3.-31.3. Ohjelmassa oli kaupunkikiertoajelu, 2 oopperaesitystä uudessa oopperassa, konsertti upeassa konserttitalossa sekä yhteinen lounas ryhmällemme. Tutustuimme myös Vigelandin patsaspuistoon ja merellisen Oslon muihin nähtävyyksiin ja palveluihin.

Kesän 2019 musiikkimatkojen kohteet: 9.6. Naantalin musiikkijuhla - siellä saimme jo nauttia kamarimusiikin intiimistä hehkusta, mm Elina Vähälän aivan upeasta viulunsoitosta! Elokuussa 29.-30.8. vuorossa Joensuun Musiikkijuhlat, jossa Tapiola Sinfonietta Klaus Mäkelän johdolla päästi Beethovenin valloilleen, solistina Janne Mertanen.

SYKSYN KONSERTTIMATKA TAMPEREELLE LA 30.11.2019 - Tampereen tuomiokirkko

” Ylistysten Messias saapuu Tampereelle juhlavuonna – 50-vuotias Händel-kuoro juhlii huippusolistien (dame Emma Kirkby, Sonia Prina, Juha Uusitalo, Juho Punkeri) ja Helsingin Barokkiorkesterin seurassa”

Säveltäjä G.F. Händel teki Messias-oratoriosta useita versioita. Hän sovitti sen aarioita milloin millekin äänelle riippuen siitä, millaisia laulajia hänellä oli käytössään. Händel-kuoron taiteellinen johtaja Debra Gomez-Tapio on konserttisovituksessaan samoilla jäljillä: konsertissa yhdistyvät kuoro-osissa yleisemmin käytetty, myöhempi versio, ja soolo-osuuksissa useimmiten Dublinin versio. Tällaista versiota Messias-oratoriosta ei ole Suomessa aikaisemmin kuultu.

Konsertti tarjoaakin yleisölle mahdollisuuden kuulla tunnettu teos sen säveltämisaikakaudelle ominaisin värein. Suuren luokan musiikkielämyksen yleisölle konsertista tekee erityisesti konsertin esityskokoonpano: periodisoittimin soittava Helsingin Barokkiorkesteri sekä barokin esittämiskäytäntöihin perehtyneet nimekkäät laulusolistit. Barokkivire ja aidot periodisoittimet antavat Händelin teokselle alkuperäisen sävyn, jota moderneilla soittimilla ei saisi aikaan.

Tapiola Sinfoniettan koko kauden  täydellinen ohjelmisto löytyy Tapiola Sinfoniettan nettisivuilta: