Suomalainen Oopperailta antoi näytteen Taideyliopiston korkeatasoisesta opetuksesta ja oppilasaineistosta

17.12.2017

Suomalaisen oopperaillan, 15.12.2017, jälkeinen Taiteilijatapaaminen yhdistettynä Soitinhuoltorahaston stipendien jakoon ja Ystävien glögeihin veti lämpiöön noin sadan hengen yleisön.
Soitinhuoltorahaston vuoden 2017 stipendien saajat, Riitta Pesola, Heljä Räty, Marja Talka ja Jaakko Luoma
Illan kapelimestari, Markus Lehtinen kertoo Taideyliopiston oopperakoulutuksesta ja opiskelijoiden opinnäytetyöstä eli illan konsertista.
Vesa Lehtisalo kysyi illan solisteilta, mikä on se oopperarooli, johon he taitojen ja kokemuksen karttuessa tähtäävät. Nuorista säteili uskoa omiin kykyihinsä, eikä turhaan.

Sinfoniettan syksyn 2017 konsertissa saatiin kuulla virkistävä kavalkadi suomalaiseen oopperamusiikkiin kautta aikain. Laulusolistit olivat Taideyliopiston Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen opiskelijoita. Kapellimestarina toimi oopperakoulutuksen johtaja, Markus Lehtinen.

Konsertin avausnumerona kuultiin alkusoitto Paciuksen hienosta oopperasta, Kaarle-kuninkaan metsästys. Sopraano Mariia Bertus lauloi seuraavaksisamasta oopperasta Leonoran aarian.

Sen jälkeen kuultiin ote Tauno Pylkkäsen oopperasta Mare ja hänen poikansa sopraano Annika Leinon ja tenori Matias Haakanan esittäminä.

Joonas Kokkosen Viimeisistä kiusauksista Paavon monologin II esitti basso Visa Kohva.

Mezzosopraano Elisabeth Petsalo jatkoi Einojuhani Rautavaaran aarialla, "Eron hetki on kalvea kasvo", oopperasta Aleksis Kivi. Samasta oopperasta esitti baritoni Tiitus Ylipää Sydämeni laulun.

Tauon jälkeen siirryttiin kronologisesti eteenpäin ja kuultiin sopraano Alina Koivulan tulkitsema aaria, "Non, par Notre Seigneur", Kaija Saariahon oopperasta Kaukainen rakkaus. Mezzosopraano Ylva Gruen jatkoi Saariahon laulusarjan , Adriana Songs, osalla, "Je sens deux coeurs".

Tenori Tuomas Miettola esitti seuraavaksi Tuomaksen monologin Ilkka Kusiston oopperasta Miehen kylkiluu.

Konsertin päätteeksi kuultiin Aulis Sallisen säveltämät alkusoitto oopperasta Palatsi, sopraano Silja Aallon esittämä aaria, "Tuiskuaa lunta", oopperasta Punainen viiva sekä kohtaus, "Tulee ikävä Englantia" ,oopperasta Kuningas lähtee Ranskaan. Sen esittivät sopraano Alina Koivula, sopraano Silja Aalto, mezzosopraano Ylva Gruen, mezzosopraano Elisabeth Petsalo ja tenori Matias Haakana.

Raikkaasti ja energisesti tulkitut oopperasävelmät saivat meidät, yleisön vakuutetuiksi, että oopperalaulun tulevaisuus Suomessa on laadukkaalla perustalle. Markus Lehtisen syvällinen oopperaosaaminen näkyi hänen orkesterin johtamistyylissään. Loistava lopputulos kaiken kaikkiaan!