Jäsentiedote 1/2018

24.2.2018

JÄSENTIEDOTE  1/2018

HYVÄT  SINFONIETTAN  YSTÄVÄT

Tapiola Sinfoniettan kevätkausi alkoi nuoren superlahjakkuuden ja orkesterimme uuden taiteellisen partnerin Klaus Mäkelän johdolla. Muista tämän kevään nousevista kapellimestarikyvyistä mainittakoon saksalainen Anja Bihlmaier, joka lyhyellä varoitusajalla joutui orkesterin eteen Mario Venzagon sairastuttua.  Helsingin Sanomien arvostelija Hannu-Ilari Lampela kiitteli kapellimestarin joustavaa johtamistekniikkaa, joka sai mm. Dvorakin 8. Sinfonian puhkeamaan värikkääseen romanttiseen hehkuun.  Yleisöä on jo hemmoteltu upeilla solisteilla, kuten alttoviulisti Marc Bouchkov ja pianisti Alexandre Kantorow.

Jäsenkirjeessämme on tietoa tulevista tapahtumista: mm. vuosikokouksesta, jäsenmatkasta Riikaan, Sinfoniettan konserteista, konserttien jälkeen pidettävistä jäsenilloista, teosesittelyistä sekä avoimista kenraaliharjoituksista. Ne kannattaa heti merkitä kalenteriin, jotta tilaisuudet eivät unohdu.

Kiitos myös viime vuodesta, jonka aikana yhdistyksemme on taas sekä tukenut orkesterin soittajia että järjestänyt jäsenilleen mahdollisuuksia saada enemmän irti musiikkikokemuksistaan yhdessä. Tämä onnistui jäseniemme taloudellisen ja henkisen tuen avulla.

1.  VUOSIKOKOUS KESKIVIIKKONA 7.3.2018 KLO 19

Sinfoniettan Ystävät ry:n sääntömääräinen vuosikokous pidetään 7.3.2018 KLO 19 Espoon Kulttuurikeskuksen pohjakerroksen kokoushuoneessa. Käsitellään yhdistyksen sääntöjen edellyttämät asiat. Olette lämpimästi tervetulleita kokoukseen päättämään tulevasta toiminnasta ja myös tulemaan mukaan yhdistyksen hallitukseen.

2. KONSERTTIESITTELYT

Suosittuja esittelyjä pidetään 2.3, 9.3, 16.3, 6.4 klo 18.15 - 18.45 Kulttuurikeskuksen sisääntuloaulan näyttelytilassa.

3. TAITEILIJATAPAAMISET

13.4 tapaamme illan viulisti-johtajan Anthony Marwoodin ja alttoviulisti Lilli Maijalan.

17.5 saamme vieraiksemme kapellimestari Ville Matvejeffin, upean bassomme Matti Salmisen sekä orkesterimme kontrabasson soittajan Panu Pärssisen.

4. AVOIMET KENRAALIHARJOITUKSET klo 10 - 11.20

Avoimia kenraaliharjoituksia pidetään 9.3, 16.3, 6.4, 13.4. ja 17.5.

5. KEVÄTKAUDEN KONSERTTEJA

2.3 konsertin johtaa ja esiintyy myös viulusolistina suomalaisten kestosuosikki Pekka Kuusisto. Toisena solistina on harmonikkataiteilija Janne Rättyä. Ohjelmassa on nykymusiikkia Uljas Pulkkiselta ja György Ligetiltä.  Wieniläisklassista tyyliä edustaa Mozartin Sinfonia nro 38”Prahalainen”.

9.3. johtaa suomalaisen kapellimestarikoulutuksen ihmeen luoja Jorma Panula mm. Rautavaaran Divertimenton jousille, Klamin Merikuvia, Sibeliuksen Belsazarin pidot ja Sallisen viulukonserton. Sen tulkitsee viulisti Tami Pohjola.

16.3. pianon runoilija Alexander Melnikov tulkitsee Hindemithin Teeman ja neljä variaatiota baletista Neljä luonnekuvaa. Hän on myös yhdistänyt erilaisia kokoonpanoja, kuten Shostakovitsin

konserton pianolle, trumpetille ja jousiorkesterille ja Hindemithin sonaatin trumpetille ja pianolle.

6. MATKA RIIKAAN 19. - 22.4.2018

Musiikkimatkallemme keväiseen Riikaan lähtee 37 Sinfoniettan Ystävää.

7. KESÄN MUSIIKKIMATKA

Musiikkimatkan kohde ja ajankohta on vielä auki, mutta asia selviää viimeistään helmi-maaliskuussa, jolloin tieto siitä tulee seuraavaan jäsenkirjeeseen.

8. JÄSENASIAT JA OSOITTEENMUUTOKSET

Kaikissa jäsenasioissa voitte kääntyä Sinfoniettan Ystävien jäsenasioista vastaavan Heini Hausalon puoleen.  Hänen yhteystietonsa ovat: heini.hausalo@kolumbus.fi, puh. 040 545 3702.

9. CD-LEVYT KIERTOON

Kevätsiivouksen yhteydessä on hyvä tarkistaa myös levytilanne. Ovatko ne vain pölyyntymässä hyllyssä vai voisiko joistakin niistä luopua muiden musiikin kuuntelijoiden iloksi. Ystävien levynmyyntipiste ottaa näitä levyjä ilolla vastaan. Tulkaa tekemään hienoja löytöjä ja samalla tapaamaan Ystävien hallituksen jäseniä.

Espoossa 8.2.2018

Vesa Lehtisalo, puheenjohtaja                           Armi Mauranen, tiedottaja

050 358 1198                                                                       041 543 7787

lehves@gmail.com                                                                  armi.mauranen@netti.fi