Jäsentiedote 2. julkaistu 9.5.2018

9.9.2018

JÄSENTIEDOTE 2/2018
HYVÄT SINFONIETTAN YSTÄVÄT
Keväiseen musiikkimatkaan Latvian Riikaan osallistui 35 Sinfoniettan Ystävää. Riikan rakennuksissa näkyy sen pitkä historia 1000-luvulta 1900-luvun Art Nouveauta edustaviin koristeellisiin rakennuksiin. Keskustassa olevasta hotellistamme oli lyhyt matka kaikkiin päänähtävyyksiin. Sekä konsertti 1300-luvulta peräisin olevassa konserttitalossa että
oopperassa esitetty Turandot olivat korkeatasoisia esityksiä. Riika on todella kaunis kaupunki puistoineen ja bulevardeineen.

Kesän matka suuntautuu Kemiönsaaren musiikkifestivaaleihin sunnuntaina 15.7.2018, joka on festivaalin päätöspäivä. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri soittaa Ralf Gothonin johdolla ja upea sopraano Johanna Rusanen tulkitsee Aulis Sallisen teoksen ”Nocturne”
kantaesityksenä. Mukaan mahtuu 50 henkeä.

Tapiola Sinfoniettan 30-vuotisjuhlakausi oli täynnä hienoja konsertteja. Yleisö sai kokea monia koskettavia elämyksiä. Konserttiarvioinneissakin orkesteri sai jopa ylistäviä kiitoksia.

1. MATKA KEMIÖNSAAREN MUSIIKKIJUHLIIN SUNNUNTAINA 15.7.2018
Bussi lähtee Espoon kulttuurikeskuksen edestä klo 10 kohti Kemiönsaarta. Matka-aika on noin 2½ tuntia. Nautimme lounaan Sagalundin kotiseutumuseon alueella olevassa Café Adelessa, jossa tarjotaan hyvää kotiruokaa. Lounaaseen kuuluu salaatteja, pääruokana stroganoff-lihapataa, perunoita ja kasviksia. Jälkiruokana on piirakkaa vaniljakastikkeen kera sekä kahvia/teetä. Ruokajuomana tarjotaan kotikaljaa ja vettä. Leipä on kahvilassa leivottu.

Lounaan jälkeen tutustumme museoalueeseen oppaan johdolla. Koko alue käsittää 20 rakennusta mm. kaksi kyläkoulua, maatalon, leipomon jne. Konsertti alkaa klo 16 Kemiön keskiaikaisessa harmaakivikirkossa, jonne on muutaman kilometrin matka museoalueelta.

Konserttiohjelma:

Alfred Schnittke, Pianokonsertto (1979) (Ralf Gothoni solistina)
Toivo Kuula, Preludi op. 16b/1 & Intermezzo op. b/2
Aulis Sallinen, Kamarimusiikki IX op.112 ”Nocturne” laulusolistille ja
jousiorkesterille
Antonín Dvořák, Serenadi jousille, op.22
Keski-Pohjanmaan kamariorkesteria johtaa Ralf Gothoni ja laulusolistina on upea sopraano Johanna Rusanen.
Bussimme lähtee konsertin jälkeen ajamaan Espooseen, jonne saavumme noin klo 21. Matkan hinta on 105 euroa ja se maksetaan tilille FI36 6601 0003 6733 81. Viitenumero on 2105. Kirjoita myös lähtijöiden nimet kohtaan VIESTI. Maksun eräpäivä on 31.5.2018.

Ilmoittautumisia ottaa vastaan Armi Mauranen, armi.mauranen@netti.fi tai 041 543 7787.

2. VUOSIKOKOUS 7.3.2018

Kevään vuosikokouksessa valittiin vanha hallitus uudelleen: Puheenjohtajana jatkaa Vesa Lehtisalo, varapuheenjohtajana Arto Aaltonen, sihteerinä Jarmo Vaittinen, tiedottajana ja matkojen
järjestäjänä Armi Mauranen, jäsenasioista vastaavana Heini Hausalo ja levyjen myynnistä vastaavana Tapio Maljonen.

3. JÄSENMAKSU VUODELLE 2018
Jäsenmaksu on edelleen 25 €, ja perheen toiselta jäseneltä, opiskelijalta tai työttömältä 15 €.
Jos et ole vielä maksanut jäsenmaksuasi, voit maksaa sen tilille FI22 6601 0010 3983 52. Viitenumero on 2095. Samalle tilille on hyvin tervetullutta antaa lahjoitus soitinhuoltorahastolle. Viitenumero on sama 2095.
Kirjoita myös jäsenen/jäsenten nimi/nimet kohtaan VIESTI.

4. TAITEILIJATAPAAMISET
Torstaina 17.5. tapaamme kuningasbasso Matti Salmisen ja kapellimestari Ville Matvejeffin sekä
orkesterimme kontrabasistin Panu Pärssisen.

5. AVOIMET KENRAALIHARJOITUKSET klo 10 – 13
Kevään viimeinen avoin kenraaliharjoitus pidetään 17.5.

6. K EVÄTKAUDEN KONSERTTEJA
Kevään viimeinen konsertti on torstaina 17.5. Ohjelmassa mm. Mozartin balettimusiikkia oopperaan Idomeneo ja kaksi konserttoaariaa orkesterille ja kontrabassolle. Matti Salminen laulaa Wagnerin Marken monologin oopperasta Tristan ja Isolde.

7. JÄSENASIAT JA OSOITTEENMUUTOKSET
Kaikissa jäsenasioissa voitte kääntyä Sinfoniettan Ystävien jäsenasioista vastaavan Heini Hausalon puoleen. Hänen yhteystietonsa ovat: heini.hausalo@kolumbus.fi, puh. 040 545 3702 .

8. KIERRÄTYSLEVYT
Kevätsiivouksen yhteydessä on hyvä tarkistaa myös levytilanne. Ovatko ne vain pölyyntymässä hyllyssä vai voisiko joistakin niistä luopua muiden musiikin kuuntelijoiden iloksi. Ystävien levynmyyntipiste ottaa näitä
levyjä ilolla vastaan. Tulkaa tekemään hienoja löytöjä ja samalla tapaamaan Ystävien hallituksen jäseniä.

Espoossa 9.5.2018
Vesa Lehtisalo, puheenjohtaja      Armi Mauranen, tiedottaja