Jäsentiedote 1/ 2019

14.2.2019

JÄSENTIEDOTE  1/2019

HYVÄT  SINFONIETTAN  YSTÄVÄT

Tapiola Sinfoniettan kevätkausi alkoi nuoren superlahjakkuuden ja orkesterimme taiteellisen partnerin Klaus Mäkelän johdolla. Muista tämän kevään kapellimestarikyvyistä mainittakoon viime viikon Musica Nova konsertin johtanut Baldur Brönnimann, nuori ranskalaiskapellimestari Adrien Perruchon ja Venäjän klassisen musiikkitaivaan nouseva tähti Valentin Uryupin. Hän johtaa huhtikuussa konsertin, jossa espoolainen suomalais-hollantilainen Trio Roozeman tulkitsee Beethovenin kolmoiskonserton. Yleisöä hemmotellaan upeilla solisteilla, kuten Alina Pogostkina, joka voitti vuonna 2005 Sibeliuksen 9.viulukilpailun. Muista solisteista mainittakoon Sinfoniettan taiteellinen partneri ja pianisti Alexander Melnikov ja hienoa uraa Saksassa luova sopraano Tuuli Takala.

Jäsenkirjeessämme on tietoa tulevista tapahtumista: mm. vuosikokouksesta, Sinfoniettan konserteista, konserttien jälkeen pidettävistä jäsenilloista, teosesittelyistä sekä avoimista kenraaliharjoituksista. Ne kannattaa heti merkitä kalenteriin, jotta tilaisuudet eivät unohdu.

1.  VUOSIKOKOUS TIISTAINA 5.3.2019 KLO 18

Sinfoniettan ystävät ry:n sääntömääräinen vuosikokous pidetään 5.3.2019 KLO 18 Espoon Kulttuurikeskuksen pohjakerroksen kokoushuoneessa. Käsitellään yhdistyksen sääntöjen edellyttämät asiat. Olette lämpimästi tervetulleita kokoukseen päättämään tulevasta toiminnasta.

2. KATSAUS VUOTEEN 2018

Me Sinfoniettan Ystävät olemme tukeneet Sinfoniettan muusikoita taloudellisesti järjestämällä muusikoille yksilöllistä fysioterapiaa, antamalla stipendit (ns. pukuraha) orkesteriin tulleille uusille soittajille ja soitinhuoltorahastosta stipendit muusikoiden soittimen huoltoa varten. Stipendin saajat ovat Janne Aalto sello, Sari Deshayes viulu, Hanna Juutilainen huilu, Janne Nisonen viulu ja Ilona Rechardt alttoviulu.

Levynmyyntipisteemme on välittänyt jäsenistöllemme erikoishintaan Sinfoniettan ja sen vierailijoiden levytyksiä konserttien yhteydessä. Tarjolla on myös käytettyjen CD-levyjen kierrätyspalvelu.

Huhtikuussa 35 Sinfoniettan Ystävää vieraili ihastuttavassa keväisessä Riikassa, Latvian pääkaupungissa. Kävimme konsertissa sekä oopperassa, missä esitettiin Puccinin vaikuttava Turandot.

Heinäkuussa meitä Ystäviä osallistui 45 henkeä Kemiönsaaren musiikkijuhliin. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri soitti Ralf Gothonin johdolla ja solistina oli upeaääninen Johanna Rusanen.

Marraskuussa olimme Tampere-talossa kuuntelemassa mahtavaa Carl Orffin Carmina Buranan esitystä.

3. VUODEN 2019 MATKASUUNNITELMAT

Kevään musiikkimatka suuntautuu Osloon 28.3.-31.3. Ohjelmassa on kaupunkikiertoajelu, 2 oopperaesitystä, konsertti upeassa konserttitalossa sekä yhteinen lounas ryhmällemme. Matkalle lähtee 29 henkeä.

Kesän matkakohde ja ajankohta on vielä auki, mutta asia selviää viimeistään maalis-huhtikuussa, jolloin tieto siitä tulee seuraavaan jäsenkirjeeseen.

4. KONSERTTIESITTELYT

Suosittuja esittelyjä pidetään 15.2, 1.3, 22.3 ja 12.4.  klo 18.15 - 18.45 Tapiolasalissa tai näyttelytilassa.

5. TAITEILIJATAPAAMISET

15.3. tapaamme aina yhtä energisen, hyväntuulisen ja taitavan kapellimestari Mario Venzagon ja illan amerikkalaisen solistin viulisti Stefan Jackiwin.

5.4. saamme vieraiksemme jälleen orkesterimme taiteellisen partnerin ja illan kapellimestarin Mario Venzagon ja illan ihastuttavan solistin sopraano Tuuli Takalan. Venzago jää pois taiteellisen partnerin roolista kauden päättyessä.

6. AVOIMET KENRAALIHARJOITUKSET klo 10 – 13.00

Avoimia kenraaliharjoituksia pidetään 1.3., 15.3., 22.3. ja 5.4.

7. K EVÄTKAUDEN KONSERTTEJA

Iltapäiväkonsertissa 14.2. ja kausikonsertissa 15.2. vuoden 2005 Sibelius viulukilpailun voittaja ja suomalaisen yleisön sydämet sulattanut Alina Pogostkina soittaa yhden lempiteoksistaan, Carl Hartmannin Hautajaiskonserton viululle ja orkesterille. Konsertti päättyy Schubertin Sinfoniaan nro 4 ”Traaginen”.

1.3. konsertin johtaa  Klaus Mäkelä ja ohjelmassa on mm. Beethoven ja Carl Czerny kaksi klassismin kauden pianisti-säveltäjää, mestari ja oppipoika. Czernyn Pianokonsertto C-duuri neljälle kädelle ja Beethovenin  Sinfonia nro 4.  (Loppuunmyyty)

15.3. Mario Venzago johtaa Mozartin viulukonserton nro 3 ja Stenhammarin Sinfonian nro 2. Solistina on amerikkalainen Stefan Jackiw, joka on esiintynyt useimpien huippuorkesterien solistina.

Syvällisistä tulkinnoistaan ja mielenkiintoisista ohjelmakokonaisuuksistaan tunnetun pianisti Alexander Melnikovin kausi Tapiola Sinfoniettan taiteellisena partnerina päättyy. Jäähyväiskonsertit ovat 22.3. Espoon kulttuurikeskuksessa ja 24.3. Ritarihuoneella. Nyt myynnissä myös yhteislippu 35/25/15 €.

8. JÄSENASIAT JA OSOITTEENMUUTOKSET

Kaikissa jäsenasioissa voitte kääntyä Sinfoniettan Ystävien jäsenasioista vastaavan Heini Hausalon puoleen.

Hänen yhteystietonsa ovat: heini.hausalo@kolumbus.fi, puh. 040 545 3702 .

9. KIERRÄTYSLEVYT

Kevätsiivouksen yhteydessä on hyvä tarkistaa myös levytilanne. Ovatko ne vain pölyyntymässä hyllyssä vai

vai voisiko joistakin niistä luopua muiden musiikin kuuntelijoiden iloksi. Ystävien levynmyyntipiste ottaa näitä levyjä ilolla vastaan. Tulkaa tekemään hienoja löytöjä ja samalla tapaamaan Ystävien hallituksen jäseniä.

Espoossa 12.2.2019

Vesa Lehtisalo, puheenjohtaja                         Armi Mauranen, tiedottaja

050 358 1198                                                   041 543 7787

lehves@gmail.com                                           armi.mauranen@netti.fi