Jäsentiedote 2.2019 4.4.2019

4.4.2019

Loppukauden ohjelma, kesän konserttimatkat, uusi hallitus, jäsenmaksut 2019.

JÄSENTIEDOTE  2/2019

HYVÄT  SINFONIETTAN  YSTÄVÄT

Tapiola Sinfoniettan kevätkausi on edennyt hienoissa ja mielenkiintoisissa tunnelmissa. Tässä kirjeessä kertaamme tärkeimmät kevään menneet ja tulevat tapahtumat sekä informoimme kesän konserttimatkoista, joihin Naantalin 9.6. osalta avaamme jo sitovan ilmoittautumisen.

Kausikonsertit Pogostkinan, Mäkelän ja Melnikovin ym hienojen muusikoiden kanssa ovat joka kerta jättäneet sen virkistävän vaikutuksen, jota orkesterimme konserteista haemme.

Yhdistyksemme jäsenillä oli 15.3. kiinnostava ja lämminhenkinen tilaisuus yhdessä orkesterin kanssa, jossa Mario Venzago peilasi kiinnostavasti pitkää yhteistyötään Sinfoniettan kanssa ja Bridget Allaire-Mäen kertoi, miten Bachin Goldberg-variaatiot muuntuivat hänen ajatuksissaan ja käsissään vaikuttaviksi maalauksiksi. 16.3. sitten kuulimme Suomen ensiesityksen samoista variaatioista puupuhallin-kvartetille, jossa Bridget soitti fagottia Sinfonietta-kollegojensa kanssa. Haastava teos sai arvoisensa tulkinnan.

Taiteilijatapaamisessa 15.3. yhdistyksemme luovutti orkesterin uudelle klarinetin äänenjohtajalle Olli Leppäniemelle tervetulostipendin. Samassa tilaisuudessa taitava viulusolisti Stefan Jackiw valotti illan teosten taustaa ja omaa suhdettaan niihin. Mario Venzago komppasi mainiosti.

Yhdistyksen vuosikokous, uusi hallitus ja jäsenmaksu 2019:

Sinfoniettan Ystävät ry:n sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 5.3.2019 klo 18 Espoon Kulttuurikeskuksessa. Vuoden 2018 tilinpäätös hyväksyttiin ja hallitus sai vastuuvapauden. Vuoden 2019 toimintasuunnitelma ja budjetti hyväksyttiin.

Yhdistyksen hallitus uusiutui vuodelle 2019: kiitämme Armi Maurasta ja Jarmo Vaittista pitkäaikaisesta ja vaikuttavasta työstä yhdistyksemme hyväksi. Hallituksen kokoonpano 2019: pj Vesa Lehtisalo, vpj Arto Aaltonen, sihteeri Ilkka Manner, muut jäsenet Heini Hausalo, Tapio Maljonen, Maire Mäkinen ja Esa Norhomaa. Toiminnantarkastajana jatkaa Christer Lunabba.

Kokous päätti myös yhdistyksen jäsenmaksusta vuodelle 2019: normaali 25€, perheenjäsen 15€, opiskelija 10€.

Jäsenmaksun maksuohje: maksu tilille FI22 6601 0010 3983 52; viitenumero 2147, eräpäivä 30.4.2019.

Jäsenmaksu käytetään pääosin soittajien fyysisen ja henkisen kunnon ylläpidon tukemiseen.

Samassa yhteydessä voitte tukea orkesterin soittajien tärkeiden instrumenttien hyvinvointia lahjoittamalla Soitinhuoltorahastolle sopivan summan, esimerkiksi lisäämällä 20€ jäsenmaksuun.

Mikäli mahdollista, kirjoittakaa viestiin jäsenmaksun maksajien / lahjoittajien nimet.

Kevätkausi 2019 jatkuu vielä kiinnostavien muusikoiden ja valloittavan ohjelman parissa:

5.4. saamme vieraiksemme jälleen kapellimestari Mario Venzagon ja ihastuttavan solistin sopraano Tuuli Takalan. Venzago jää pois taiteellisen partnerin roolista kauden päättyessä. Avoin kenraaliharjoitus.

12.4. Venäjän klassisen musiikkitaivaan nouseva tähti Valentin Uryupin johtaa kevään viimeisen konsertin, jossa espoolainen suomalais-hollantilainen Trio Roozeman tulkitsee Beethovenin kolmoiskonserton. Konserttiesittely ennen konserttia.

Molempien konserttien jälkeen on Taiteilijatapaaminen – tervetuloa jatkamaan konsertin tunnelmia kapellimestarin ja solistien kanssa!

25.4. Tämän kevään April Jazz -festivaalilla Tapiola Sinfonietta esiintyy norjalaisen saksofonisti-säveltäjä Marius Neset Quintetin kanssa. Konsertissa kuullaan Nesetin säveltämä Viaduct-teos, jonka hän on säveltänyt ja orkestroinut London Sinfoniettalle. Teos kuullaan nyt ensi kertaa Suomessa kapellimestari Jukka Iisakkilan johdolla.

30.4. Bandoneonisti Henrik Sandås ja Tapiola Sinfonietta kattavat vappupöydän argentiinalaisittain. Nautittavana on argentiinalaisen tangon klassikoita, hulvatonta milongaa, boheemia taiteilijaelämää, intohimoisia kohtaamisia, enkeleitä, demoneita sekä aimo annos Piazzollan tango nuevoa Sandåsin sinfonisina sovituksina. Solisteina vierailevat myös menestyksekkään kilpatanssiuran tehneet tanssijat Katja Koukkula & Jussi Väänänen.

18.-19.5. Koti- ja taidemuseo Villa Gyllenbergissä Helsingin Kuusisaaressa kuullaan 18.-19.5.2019 neljä konserttia, joiden ohjelmassa on kamarimusiikin helmiä vuosien varrelta ja tarinoita Villa Gyllenbergin historiasta. Musiikista vastaavat Tapiola Sinfoniettan muusikot.

Vuoden 2019 konserttimatkat – liity mukaan

Kevään musiikkimatka suuntautui Osloon 28.3.-31.3. Matka onnistui upeasti. Tästä raportti kotisivuillamme.

Kesälle suunnittelemme kahta konserttimatkaa: Sunnuntaina 9.6. Naantalin musiikkijuhlille kamarimusiikin helmiä kokemaan ja elokuun lopulla 29.8.-30.8. Joensuun musiikkijuhlille kuulemaan Tapiola Sinfoniettaa ja Janne Mertasta – harvinainen vierailu, johon Ystävät ovat kovasti tervetulleita. Ilmoittaudu heti ja varmista pääsysi mukaan tunnetusti onnistuville retkillemme!

1. Su 9.6.2019 klo 19 Naantalin kirkko - Tunteita, mielikuvitusta ja vapautta - romantiikkaa!

Konsertin kesto noin 2 tuntia sisältäen väliajan.

1.

ROBERT SCHUMANN Kolme romanssia, op. 94

FELIX MENDELSSOHN Pianotrio d-molli, op. 49

CAMILLE SAINT-SAËNS Fantasia, op. 124

ANTONIN DVORAK Sekstetto, op. 48

(Fine Arts Quartet, Christian Altenburger, Elina Vähälä, viulu, Hartmut Rohde, alttoviulu, Ivan Monighetti, Young Hoon Song, sello, Jean-Louis Capezzali, oboe, Laura Hynninen, harppu, Oliver Triendl, Juhani Lagerspetz, piano)

Lähtö Tapiolasta klo 15, paluu illalla konsertin jälkeen n klo 23:30.

Kokonaishinta (liput, matka, ruokailu Naantalissa) 125€.

Sitova ilmoittautuminen tapahtuu maksamalla osallistumismaksu 125€ tilille F36 6601 0003 6733 81, viite 2150 ja ilmoittautumalla Maire Mäkiselle (sp maire.i.makinen@gmail.com, puh 050 528 9904). Vain 35 ensimmäistä mahtuu mukaan, joten kannattaa ilmoittautua heti, kuitenkin viimeistään 30.4. mennessä. Paikat täytetään maksujärjestyksessä.

1. TO 29.8. 19:00 Carelia-sali, Joensuu

Alustava ohjelma, vahvistuu 12.4.:

Tapiola Sinfonietta; Klaus Mäkelä, kapellimestari; Janne Mertanen, piano

Sauli Zinovjev: Recharged

Ludwig van Beethoven: Pianokonsertto nro 4

Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 3 "Eroica"

Lähtö Tapiolasta aamulla torstaina 29.8., paluu illalla perjantaina 30.8.

Kokonaishinta-arvio (bussimatka, hotellimajoitus, ruokailut, oheiskohteet matkan varrella) noin 280€ per henki (2hh/1hh eri hinnat). Toivomme kiinnostuneiden ennakkoilmoittautuvan Maire Mäkiselle 30.4.2019 mennessä. Sitova ilmoittautuminen maksuineen tapahtuu toukokuussa erillisen päivitetyn matkakuvauksen, hinnoittelun ja ohjeen mukaan.

1. Lisäksi suosittelemme – tapaamme omatoimisesti:

Tammisaaren Kesäkonsertit -festivaali juhlii tänä kesänä 20-vuotisjuhlavuottaan. Keskiviikkona 31.7. avattava festivaali huipentuu lauantaina 3.  elokuuta Fiskarsin Ruukin vanhalla veitsitehtaalla järjestettävään  juhlakonserttiin, jolloin lavalle nousee yli 100 muusikkoa  toteuttamaan Beethovenin suurteoksen, 9. Sinfonian.

Suomalainen Kamariorkesteri johtajanaan Jukka-Pekka Saraste täydentyy Suomalaisen Kamariorkesterin Nuorisoakatemian lahjakkailla nuorilla muusikoilla sekä Musiikkitalon kuorolla. Illan solistit ovat sopraano Virva Puumala, mezzosopraano Virpi Räisänen, tenori Christian Juslin  ja baritoni Jaakko Kortekangas.

Syksyn konserttimatkakohde ja aika on vielä avoin.

Jäsenasiat ja osoitteenmuutokset

Kaikissa jäsenasioissa voitte kääntyä Sinfoniettan Ystävien jäsenasioista vastaavan Heini Hausalon puoleen.

Hänen yhteystietonsa ovat: heini.hausalo@kolumbus.fi, puh. 040 545 3702.

Infopiste ja kierrätyslevyt

Kevätsiivouksen yhteydessä on hyvä tarkistaa myös levytilanne. Ovatko ne vain pölyyntymässä hyllyssä vai

vai voisiko joistakin niistä luopua muiden musiikin kuuntelijoiden iloksi. Ystävien infopiste ottaa näitä levyjä ilolla vastaan. Tulkaa tekemään hienoja löytöjä ja samalla tapaamaan Ystävien hallituksen jäseniä.

Espoossa 3.4.2019

Vesa Lehtisalo, puheenjohtaja                                                Esa Norhomaa, tiedottaja

050 358 1198                                                                        050 1403

lehves@gmail.com                                                                 esa.norhomaa@iki.fi