Syksyn konserttimatka Tampereelle 30.11. - Händelin Messias Tuomiokirkossa

7.10.2019

Ylistysten Messias saapuu Tampereelle juhlavuonna – 50-vuotias Händel-kuoro juhlii huippusolistien (dame Emma Kirkby, Sonia Prina, Juha Uusitalo, Juho Punkeri) ja Helsingin Barokkiorkesterin seurassa

Säveltäjä G.F. Händel teki Messias-oratoriosta useita versioita. Hän sovitti sen aarioita milloin millekin äänelle riippuen siitä, millaisia laulajia hänellä oli käytössään. Händel-kuoron taiteellinen johtaja Debra Gomez-Tapio on konserttisovituksessaan samoilla jäljillä: konsertissa yhdistyvät kuoro-osissa yleisemmin käytetty, myöhempi versio, ja soolo-osuuksissa useimmiten Dublinin versio. Tällaista versiota Messias-oratoriosta ei ole Suomessa aikaisemmin kuultu.

Konsertti tarjoaakin yleisölle mahdollisuuden kuulla tunnettu teos sen säveltämisaikakaudelle ominaisin värein. Suuren luokan musiikkielämyksen yleisölle konsertista tekee erityisesti konsertin esityskokoonpano: periodisoittimin soittava Helsingin Barokkiorkesteri sekä barokin esittämiskäytäntöihin perehtyneet nimekkäät laulusolistit. Barokkivire ja aidot periodisoittimet antavat Händelin teokselle alkuperäisen sävyn, jota moderneilla soittimilla ei saisi aikaan.

Matkan hinta on 125€. Siihen sisältyy konserttilippu, bussikuljetus, maukas myöhäinen lounas ennen konserttia (Hotelli Tammer / Ravintola Trattoria Tammerin Puiston Tavola Italiana). Bussi vie ensin Vapriikin alueelle, jossa on mahdollisuus tutustua paitsi lukuisiin museoihin, myös lähellä olevaan tunnelmalliseen Tampereen Joulutoriin, Plevnaan yms. Täältä kuljetus Tammeriin tarvittaessa. Tammerista lyhyt kävely Tuomiokirkolle.

Lähtö Tapiolasta Kulttuurikeskuksen edestä klo 11:30. Konsertti klo 18. Takaisin Tapiolassa noin klo 22:30.

Ilmoittautuminen ja osallistumismaksu 25.10.2019 mennessä. Ilmoittaudu Maire Mäkiselle (puh 050-5289904, sähköposti maire.i.makinen@gmail.com). Maksu Sinfoniettan Ystävien tilille FI36 6601 0003 6733 81, viite 2189.